Torbiel zęba początkowo może występować bezobjawowo. Wielokrotnie zdarza się, że wykrywana jest przypadkowo na wykonywanym diagnostycznie zdjęciu RTG. W większości przypadków lekarz specjalista zaleca wtedy tzw. wyłuszczenie torbieli zęba. Jest ona o tyle niebezpieczna, że w sytuacji zaawansowanego jej rozwoju niszczy kość zębów, doprowadzając do ich chwiania się i przemieszczania, ostrego stanu zapalnego, bólu, wybrzuszenia w jamie ustnej lub nosowej, a w niektórych sytuacjach przekształcić się może w nowotwór. Usuwanie torbieli zęba jest więc bardzo ważnym zabiegiem, który należy wykonać jak najszybciej od momentu jej zdiagnozowania.

Co to jest torbiel zęba?

Torbiel zęba korzeniowa lub zębopochodna to patologiczna zmiana wypełniona wydzieliną lub gazem. Może ona występować w tkance kostnej żuchwy lub szczęki, w tkankach miękkich lub w obszarze zatok szczękowych. Zazwyczaj torbiel rozwija się bardzo powoli i początkowo bezobjawowo, powoli niszcząc otaczające ją tkanki. Najczęstszą przyczyną powstania problemu jest przewlekłe zapalenie tkanek okołowierzchołkowych zęba, do którego dochodzi w procesie rozwoju próchnicy. Ponadto powstać może także na etapie wyrastania zębów lub w wyniku urazów mechanicznych. W zależności od przyczyny i umiejscowienia torbieli wyróżniamy kilka ich rodzajów: torbiel korzeniową, zawiązkową, rogowaciejącą, zapalną torbiel przyzębia, dziąsłową, torbiel z wynaczynieniami śluzu, tzw. mucocele oraz torbiel zastoinową.

Leczenie torbieli zęba

Im szybciej nastąpi usuwanie torbieli zęba, tym mniejsze będą szkody dla organizmu. Niewielkie torbiele do 8 mm leczy się zazwyczaj przeprowadzając leczenie kanałowe zęba przyczynowego. Podczas wyłuszczania torbieli mocno rozwiniętej konieczne może się okazać wycięcie części kości żuchwy lub szczęki. Zabieg przeprowadzamy przy użyciu nowoczesnej aparatury stomatologicznej, która pozwala nam na wykonanie go z największą precyzją. Niedokładne wyłuszczenie torbieli zęba niesie ryzyko odnowienia się schorzenia. Przed rozpoczęciem zabiegu lekarz wyklucza możliwe przeciwwskazania, przedstawia plan leczenia oraz przekazuje zalecenia pozabiegowe.

Jeśli usuwana torbiel była w zaawansowanym stadium rozwoju, oprócz jej wycięcia musi nastąpić uzupełnienie ubytków kości i zębów. Nasza klinika specjalizuje się w przeprowadzaniu augmentacji kości każdego odcinka żuchwy i szczęki. Co więcej, nasz lekarz implantolog Walery Tarnawski jest autorem innowacyjnej techniki odbudowy tkanki kostnej, która polega na przeszczepie kości z Banku Tkanek (kość ludzka). Kość ludzka jest materiałem biozgodnym, takim samym jak kość pacjenta, a więc najlepszym dla organizmu człowieka.

Chirurgiczne wyłuszczenie torbieli zęba

W celu zbadania charakteru torbieli na początku lekarz wykonuje badanie histopatologiczne. Polega ono na pod analizie pod mikroskopem pobranego od pacjenta materiału. Jeśli torbiel jest większych rozmiarów, pobierany jest wycinek z jej ściany. Dopiero po dokładny zdiagnozowaniu można przystąpić do zabiegu. Wyłuszczanie torbieli przeprowadzamy chirurgicznie poprzez nacięcie dziąsła i wykonanie resekcji wierzchołka korzenia. Leczenie torbieli, rozpoznanych w początkowym etapie ich rozwoju, jest dużo mniej inwazyjnym zabiegiem. Zachęcamy do regularnych wizyt kontrolnych u stomatologa, które pozwalają na wczesne wykrycie tego rodzaju chorób.

Indywidualne podejście

W Royal Dental każdy pacjent to przede wszystkim człowiek zmagający się z specyficznymi dolegliwościami, któremu najskuteczniej może pomóc osobiste zaangażowanie naszego personelu i terapia skrojona na miarę konkretnego przypadku.

Klinika dla Ciebie

Dobre relacje z pacjentem to nasz priorytet od pierwszego dnia działania kliniki. W ślad za nimi idą najnowszy sprzęt w rękach profesjonalistów i komfortowe warunki leczenia. Te trzy aspekty pozwalają Royal Dental wyznaczać standardy nowoczesnej stomatologii.

Wykwalifikowani specjaliści

Do dyspozycji naszych pacjentów oddajemy zgrany zespół lekarzy stomatologów oraz psychoterapeutów stale podnoszących swoje kwalifikacje i prowadzących leczenie zgodnie z aktualnymi trendami w swojej sztuce.

Oferta skierowana również dla dzieci

W Royal Dental ze szczególną troską pochylamy się nad najmłodszymi pacjentami. Nasi stomatolodzy dysponują technologiami umożliwiającymi bezbolesne leczenie zębów oraz indywidualnym podejściem zapewniającym dziecku poczucie bezpieczeństwa i komfortu.

Wi-fi w gabinecie

Sieć internetowa w każdym w całym budynku

Klimatyzowane wnętrza

Każde z pomieszczeń posiada klimatyzację