Wizyta u dentysty nie wymaga dużych przygotowań. Istnieje jednak kilka kwestii, o których dobrze jest pamiętać, wybierając się do gabinetu stomatologicznego.
Realizując ustawowy obowiązek Zgodnie z art. 22b ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U. z 2024 r. poz. 560) z uwagi na wykonywanie działalności leczniczej i udzielanie świadczeń medycznych małoletnim jednostka wdraża Standardy Ochrony Małoletnich. (SOM)
Standardy Ochrony Małoletnich (SOM) określają zasady bezpiecznych relacji całego personelu z małoletnimi, który podczas udzielania świadczeń leczniczych ma kontakt z małoletnim. Zasady bezpiecznego kontaktu z dzieckiem określają jakie zachowania i praktyki ze strony personelu są niedozwolone w pracy z dziećmi.
Każda osoba będąca członkiem personelu naszej placówki jest zobowiązana i uprawniona do reagowania, w przypadku podejrzenia, że małoletni pacjent jest krzywdzony. Źródłem krzywdy dziecka może być zachowanie rodziców, opiekunów prawnych innej osoby bliskiej dla małoletniego, a także zachowanie osób trzecich.
Krzywda małoletniego dziecka może przejawiać się w szczególności poprzez:
– popełnienie przestępstwa na szkodę małoletniego (np. przemoc fizyczna, wykorzystywanie seksualne),
– krzywdzenie w inny sposób (np. przemoc psychiczna, zastraszanie, poniżanie),
– ewidentne zaniedbywanie potrzeb życiowych, bytowych i higienicznych (niedożywienie, brak warunków higienicznych, niezapewnianie niezbędnej opieki, brak odzieży).
W przypadku podejrzenia, że popełniono przestępstwo na szkodę małoletniego pacjenta zawiadomiona jest Policja. W przypadku podejrzenia, że życie lub zdrowie małoletniego pacjenta jest zagrożone z uwagi na stosowanie wobec niego przemocy domowej, personel placówki medycznej niezwłocznie zgłasza ten fakt na Policję.
Zasady kontaktu personelu z dzieckiem
Przyszedłeś do nas z rodzicami, ponieważ potrzebujesz pomocy.
Ponieważ co jakiś czas dbając o Twoje zdrowie i właściwy rozwój należy sprawdzić stan Twoich zębów. Może jednak boli Cię ząb, wówczas postaramy jak najszybciej ten problem rozwiązać.
Pracują tutaj lekarze dentyści, którzy udzielą Ci pomocy. Pamiętaj, że możesz się zwrócić do każdej osoby z naszego zespołu rejestratorki, asystentki, jeżeli poczujesz się zagrożony lub będziesz się bał, udzielą Ci pomocy i wsparcia.
Przestrzegamy pewnych zasad więc abyś czuł się dobrze i spokojnie pamiętaj:
– Masz prawo powiedzieć nam jak mamy się do Ciebie zwracać
– Masz prawo wiedzieć, jak się nazywa osoba, która się Tobą zajmuje, leczy, jak zapomni zapytaj jeszcze raz
– Masz prawo pytać na czym polega leczenie i jak będzie to wyglądać
– Będziemy traktować Cię ze zrozumieniem i szacunkiem i nie będziemy Cię okłamywać,
– Możesz nam powiedzieć co Ci się nie podoba podczas leczenia, wysłuchamy Cię i postaramy się w miarę możliwości respektować Twoją opinię, ale pamiętaj, że chcemy Ci pomóc i leczenie ma tylko taki cel,
– Będziemy starali się być delikatni,
– Twoja mama lub Tata mogą być obecni podczas leczenia
Pamiętaj też, że:
• Jeżeli wydarzyło się coś, co Cię niepokoi, ktoś Cię skrzywdził lub przekroczył Twoje granice, możesz o tym powiedzieć́ naszemu pracownikowi i poprosić o pomoc. Postaramy się rozwiązać ten problem w taki sposób, abyś był/a bezpieczny/a.